Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Sitecom WL-174 met ADSL Basis van Online
Loes
Ik heb een Sitecom WL-174 draadloze modem/router. Dit apparaat wil ik gebruiken in plaats van de kleine zwarte Speedtouch modem (niet draadloos).

Ik heb onderstaande netwerkinstellingen proberen in te voeren in het apparaat maar ik krijg geen internetverbinding. Wel zie ik dat er een ADSL-lampje brandt op de Sitecom modem/router en ik zie in de web-interface dat er download- en uploadsnelheden staan.
(Ik probeer de boel eerst bedraad te configureren voordat ik WiFi instel.)

Als ik kies voor PPPoA dan moet ik verplicht een username en password invullen, maar die heb ik uiteraard niet.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen waar ik welke velden moet invullen om de verbinding te bewerkstelligen? De Sitecom heeft de laatste firmware en ik probeerde de netwerkverbinding met Windows XP te configureren om later een Macbook aan te sluiten.

(Onderstaande topic heb ik bestudeerd, maar ik word er niet veel wijzer van. Tevens worden password en username aangegeven met sterretjes.)
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=2915&highlight=wl+174&pid=26473

ADSL Basic

Provider Online
Abonnementsvorm ADSL Basic
Verbindingsprotocol PPPoA (RFC2364) VC-MUX
VPI / VCI 8 / 48
Primary DNS server: 194.134.5.55
Secondary DNS server: 194.134.5.5
ADSL modulatie: G.992.1 - G.DMT
Gewijzigd door Loes op 24 August 2009, 22:45

rrozema
In onze FAQ pagina's vind je de instellingen voor alle abonnementsvormen van Online. Vergis je je niet en heb je niet toevallig een ADSL Extra abonnement (zoals de meeste mensen)? De instellingen daarvoor zijn namelijk heel erg anders en vereisen geen user name en password.

ADSL Extra (Family)

Provider Online
Abonnementsvorm ADSL Extra (Family)
Verbindingsprotocol 1483 Bridged IP (RFC1483) LLC
VPI / VCI 8 / 35
Primary DNS server: 194.134.5.55
Secondary DNS server: 194.134.5.5
ADSL modulatie: G.992.1 - G.DMT

Let er op dat "1483 Bridged IP (RFC1483) LLC" niet betekent dat je je modem in 'bridge mode" moet zetten. Dit is een veel gemaakte fout. De officiele naam van het protocol luidt gewoon zo. Als die naam er niet precies staat, zoek dan naar de optie waar 1483, LLC, of RFC1483 in staat.

Eerst bedraad werkend krijgen en pas daarna wireless is trouwens helemaal de juiste aanpak; mijn complimenten daarvoor.

Loes
Loes heeft nu ongeveer 2 jaar een 5 of 6 Mb-abonnement (nog uit de periode van Orange). Het abonnement heette Orange ADSL. Als ik nu bij "Mijn Online" inlog bij "Bekijk uw abonnementenoverzicht" dan zie ik de naam ADSL Basis.
De omschrijving "ADSL Basic" op de FAQ pagina lijkt daar het meeste op.
Daarom dacht ik de goede netwerkinstellingen bij de eerste poging tot modemconfiguratie te hebben.
(Ik had de lijst van netwerkinstellingen van de betreffende webpagina al eerder gecopy-paste in een Word-document.)

Ik zal je advies volgen en deze week de instellingen van ADSL Extra (Family) proberen... of anders de lijst van netwerkinstellingen systematisch afwerken Frown

Is het mogelijk om om de netwerkinstellingen in de kleine zwarte Speedtouch modem te bekijken? Ik heb de web-interface (URL: 10.0.0.138) van de Speedtouch bekeken maar de informatie vond ik wel erg karig.
Als ik het Verbindingsprotocol en de getallen bij VPI / VCI zou kunnen bekijken, dan zou ik een heel eind geholpen zijn.

Om de modem te testen heb ik het apparaat even geleend:
De Sitecom WL-174 (nu even met een Tiscali-firmware) functioneert momenteel prima op mijn eigen Telfort-aansluiting, mede omdat Telfort slechts één netwerkinstelling heeft voor alle abonnementsvormen. Wel zo handig Wink
(WPA2-encryptie, MAC-adresfiltering, hidden SSID, enz... waren makkelijk in te stellen.)

Groeten,
Broertje van Loes
Gewijzigd door Loes op 26 August 2009, 18:05

Loes
Ik heb de netwerkinstellingen van ADSL Extra (Family) ingevoerd i.p.v. ADSL Basic... en Loes heeft nu een goed werkende internetverbinding op haar Macbook en mooie intrainwaarden op de Online-aansluiting. Rrozema, bedankt voor de tip !

Ik blijf het vreemd vinden dat ik de instellingen van ADSL Extra (Family) moet gebruiken voor een ADSL Basis-abonnement. Ik heb bij "Mijn Online" naar de specificaties van de facturen gekeken en daar staat echt Abonnement: ADSL Basis.

Na eerst aanrommelen met verkeerde netwerkinstellingen en de reactie van rrozema heb ik de klantenservice van Online een net mailtje gestuurd met concrete vragen: Hoe heet het abonnement en wat zijn de bijbehorende netwerkinstellingen. Tot op heden heeft Loes daar nog geen antwoord op gekregen. Ik vind het schandalig dat er op de website van Online geen informatie over netwerkinstellingen staat en dat ik op simpele vragen hierover geen antwoord krijg van de klantenservice.

De naam van het abonnement klopt niet of de informatie op de FAQ-webpagina klopt niet.
Je bent afhankelijk van een goed advies van een forum-lid of mag zelf de netwerkinstellingen van alle abonnementvormen uitproberen...

Ik had een hoop tijd, energie en ergernis kunnen besparen de afgelopen week...

Smile

Groeten,
Broertje van Loes
Gewijzigd door Loes op 28 August 2009, 23:50

TCP_IP
Basic en Basis moet je niet met elkaar verwarren.

Voorheen had je bij Online adsl:
Orange ADSL
ORANGE ADSL EXTRA

Orange ADSL noemen ze nu Adsl Basis
Orange ADSL extra noemen ze nu ADSL Extra.

Vroegah had je nog adsl go/lite/basic via KPN, die basic is nog ADSL1. Een oudere variant dan de huidige ADSL die je afneemt.

ADSL BASIS = ADSL2+
ADSL basic = ADSL1 (oud, word niet meer verkocht dacht ik)
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url

Loes
Bedankt voor de informatie dat er een onderscheid is tussen het vroegahre ADSL Basic en het huidige ADSL Basis.

Ik blijf het jammer vinden dat ISP Online geen informatie op haar website heeft over alle lopende abonnementen en bijbehorende netwerkinstellingen. Het is een kleine moeite voor een internet service provider en het ontlast mogelijk de helpdesk-medewerkers met vragen hierover.
(Mijn vraag per mail is trouwens nog steeds niet beantwoord, maar goed... )
EDIT: Loes heeft vandaag WEL een reactie ontvangen van Online Klantenservice.

Bij mijn eigen ISP (Telfort), waar vaak steen en been over geklaagd wordt (niet door mij), staat tenminste keurig op een webpagina aangegeven wat de netwerkinstellingen zijn. Ondersteuning van de helpdesk voor elk merk en elk type modem en/of router is natuurlijk onmogelijk, dit is ook begrijpelijk.

Volgens mij wil Online zijn klanten met opzet dom houden om ze vervolgens zelf een draadloze modem (nu de Alcatel Speedtouch 706W) voor € 3 per maand te verhuren (optioneel).
Hmmmm, € 36 per jaar: KASSA !! Grin

Ik heb zelf op diverse websites / fora gelezen dat de Livebox regelmatig veel kuren vertoont.
Dit apparaat wordt door veel abonnees van Online nog steeds gebruikt en zou bv. vervangen kunnen worden door stabielere apparatuur van een ander merk.

Groeten,
Broertje van Loes
Gewijzigd door Loes op 30 August 2009, 17:07

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Sitecom WL-174 met ADSL Basis van Online', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Online.nl Eigen modem configuratie en problemen : 5 30 Mar 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 Mar 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 Sep 2019
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 Aug 2019
Geen interactie tv Canal Digitaal! Bekend probleem online.nl Onopgeloste aangemelde problemen bij Online : 1 27 Jul 2019