obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Wat vragen over Thomson TG712 & Online
djdadevil
Beste mensen,

Van de week kreeg ik een werver van Online aan de deur, die heeft ons wat uitgelegd over het hoe en wat... en jah, een financieel voordeel van zo'n €220,- p/j op internet en bel kosten is mooi meegenomen. Dus zijn we na een jaar of 8 bij Planet Internet (Nu KPN gewoon) ADSL gezeten te hebben overgestapt op online. Maar nu heb ik eens wat rondgezocht over het draadloze modem wat online hierbij levert en ik zie veel "problemen". Mijn vraag is eigenlijk heel simpel;

Ik heb hier een vrij uitgebreid netwerk in huis liggen, bedraad alswel draadloos, dat betreffen 2 computers (1 draadloos, 1 bedraad), 1 server (bedraad), 3 laptops (1 bedraad & 2 draadloos), 1 netwerkprinter (bedraad), 1 Nintendo Wii (draadloos) en daar komt een blu-ray speler (bedraad) nog bij binnenkort... Echter die zitten nu allemaal op mijn oude router/modem, (een Sitecom WL-108 modem, in eigen beheer!). Nu krijg ik dat modem/router van online en daar wil ik 1 heel belangrijk ding van weten;

- Kan ik het WIFI-gedeelte van de TG712 compleet uitschakelen?¿?

In principe zou het plaatje hieronder duidelijk moeten zijn, en is mijn vraag simpel, kan het op die manier? (voor de duidelijkheid, dit is de nieuwe situatie zoals ik hem opbouw zodra ik het nieuwe modem aan kan sluiten! In de huidige situatie staan alle apparaten in slaapkamer 1 (exclusief de blu-ray speler, die is er nog niet) ook op de WL-108 router/modem)

Netwerk
Klik op het plaatje om te vergroten, dan is het duidelijker leesbaar!

Zoals je kunt zien maak ik dus 2 subnets aan waarbij ik 1 computer en de server van slaapkamer 1 op het Thompson modem zet en de rest op mijn eigen router. Nogmaals is dit mogelijk (theoretisch wel, maar praktisch?) aangezien ik dus veel lees dat online het modem aardig dichtgetimmerd heeft.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb gemaakt, hoop ik snel een antwoord te krijgen....

Alvast bedankt, en in afwachting van, verblijf ik graag.
Gewijzigd door op 27 september 2010, 12:07
 
djdadevil
Ik post wel eens wat vaker op forum's, en dan ben ik liever zo compleet mogelijk met het geven van info, om niet steeds heen en weer vraag en antwoord threads te krijgen, maar dat is ook niet zo moeilijk als je ICT-Consultant in wording bent en al wat ICT-Diploma's op zak hebt... (dat verklaart o.a. het vrij grote netwerk voor een normaal huishouden!) maar ah fin... fijn dat het duidelijk is.. en dank voor uw antwoord, ik hoop het dan ook maar, want ik gebruik het thompson modem alleen als modem, en als bedraad router voor mijn eigen computer en de server, de rest van het netwerk laat ik op mijn oude router staan... super! Ik wacht rustig af totdat ik het pakket met modem en al hier mag ontvangen.... dan bouw ik het zoals in de afbeelding staat weergeven... en hopelijk heb ik er veel plezier van. Dank voor uw respons. En mochten er mensen zijn die een vraag hebben over mijn config, post ze gerust! Cool Wederom dank admin! Grin

Tip: Goed plannen is het halve werk!Wink
Gewijzigd door djdadevil op 12 september 2010, 23:02
 
djdadevil
Owjah, nog iets wat me opviel; zoals u wellicht kunt zien ziet u dat ik een splitter op de benedenverdieping heb staan, vandaaruit loopt een kabel naar de telefoon die daar staat, en een kabel die naar het modem loopt op de slaapkamer 1 op de 1ste verdieping... (dat modem staat niet voor niets op de middenverdieping!) Nu heb ik het 5-stappenplan van het aansluiten van de modem van online eens bekeken en daar staat dat ik de splitter niet meer nodig heb (ik moet hem volgens de handleiding geheel disconnecten), dus ga ik er van uit dat die splitter ook ingebouwd zit in het modem; maar omdat er een aanzienlijke afstand (om en nabij de 5 meter is het ongeveer) tussen mijn splitter en modem zit, lijkt het me dat dat geen probleem gaat opleveren toch? Ik bedoel, ik sluit immers geen vaste telefoon rechtsreeks op het modem van online aan (het is een pakket snel internet + soms bellen!). Ik mag er toch van uitgaan dat dat niks uit maakt, splitter na modem-splitter aansluiten toch? Dat is het enigste wat ik nog even wil weten, want het modem bij de hoofdschakelaar van onze lijn zetten is geen optie, dan moet ik kabels door het hele huis gaan trekken voor de computers die in de huidige situatie staan op slaapkamer 1. Andersom is ook geen optie, de hoofdlijn doorlussen naar de 1ste verdieping, en vervolgens nog een extra kabel terug naar beneden naar de huis telefoon... als u begrijpt wat ik bedoel! Lijkt me vrij logisch, toch??? Correct me if i'm wrong Shock

Dat is het enigste wat me nog een eventueel probleem zou kunnen opleveren, verder heb ik volgens mij overal een gedacht verder... ah fin, ik hoor het nog graag.... tot die tijd, verblijf ik. Wink en daarna wacht ik geduldig op de levering en het moment waarop ik het kan aansluiten Smile
 
djdadevil
Nee, u begrijpt het verkeerd denk ik.... op de splitter (dat witte kastje) komt van bovenaf de hoofdaansluiting van de analoge telefoonlijn binnen, dan splits hij in dat kastje het signaal naar enerzijds het telefoonsignaal (die loopt rechstreeks naar de telefoon), en anderzijds het internet-signaal (die loopt naar de DSL-poort van het modem, dat is een kabel die dus naar de 1ste verdieping loopt, die kabel van ongeveer 5 meter waar ik het over had!) M.a.w. ik gebruik zowel de PSTN alswel de PHONE poort op het modem totaal niet (dat is in wezen mijn vraag nog) aangezien ik daar geen telefoon op aansluit, omdat die dus al aangesloten staat op de splitter die daar blijft liggen. Maar klopt het dan ook dat ik geen problemen ga krijgen doordat ik al een gespleten signaal naar het modem/router laat komen? Het is een beetje moeilijk uit te leggen, misschien zo:


                     |-----> telefonie ----> Analoge Normale Telefoon, geen DECT toestel of iets dergelijks
Lijn ---- Splitter ---   
                     |-----> internet  ----> Modem Met Splitter (intern neem ik aan op het modem) --> Computers.


Misschien snapt u het nu wat beter?

Die 3 aansluitingen op het router in de gele poorten, dat zijn normale netwerkkabels, die lopen naar 1 computer, 1 server en fungeert als uplink naar de 2de router bedraad, dat omdat ik op de sitecom router geen poorten meer over houd. Vandaar ook 2 subnets in mijn nieuwe netwerk. Hopelijk is het wat duidelijker, want ik wil in principe bereiken dat ik het modem NIET bij de hoofdaansluiting zet anders kan ik net zo goed een compleet bedraad netwerk gaan aanleggen in huis. en dat is niet de bedoeling...

Nogmaals, ik gebruik de PSTN en de PHONE poorten op het modem helemaal niet...
Het ik gelijk als ik stel, indien ik zowel de DSL lijn alswel de Telefoon rechstreeks op het modem in steek dat hij het signaal dan splits... en dat hij dat niet zal doen als ik alleen de DSL lijn aansluit? dat is in essentie de vraag, maar dan anders geformuleerd.

Of bedoelt u me te zeggen dat indien ik de splitter van KPN ervoor laat liggen (wat ik dus laat), dat ik dan de DSL lijn aan moet sluiten op de PSTN poort van het modem?
Gewijzigd door djdadevil op 13 september 2010, 11:56
 
djdadevil
Ah dus toch, ik dacht al en ik schrok al bijna dat zoals ik het schetste het helemaal niet kon, gelukkig wel, ik bedoel, dat zou nogal wat werk met zich meebrengen. Maar even tussendoor dan, we hebben een "snel-internet + soms bellen" abbo afgesloten bij Online, ik bedoel, het blijft een KPN-lijn uiteraard, zij exploiteren die lijn uiteindelijk, maar we worden alleen gefactueerd door online toch? ik bedoel, dat lijkt me toch logisch, want dingen als nummerweergave en Voicemail gebruiken we hier in huis niet. We laten qua telefoongebied alles in huis zoals het is, we hebben bijna allemaal GSM's, en de huis telefoon staat er eigenlijk maar voor 1 iemand in huis, de huis eigenaar zelf (dat ben ik niet) m.u.v. het netwerk van computers en andere apparaten wat wel veranderd.

En ah zo, er zit nog een aparte splitter bij het modem aha, kijk dat trof ik nergens in een van hun handleidingen aan. Maar goed, kort gezegd dus;


                         |-----> telefonie afenemend bij Online ----> Analoge Normale Telefoon, geen DECT toestel of iets dergelijks
Lijn ---- Splitter KPN ---       (ook al zijn deze verbindingen over een KPN lijn, dat lijkt me financieel alleen anders, technisch niet! Toch?)
                         |-----> internet afnemend bij Online  ----> Modem DSL Lijn  --> 2de Router/Computers. --> Rest van het netwerk


Zou dit precies zo moeten werken? if so dan ben ik een happy person :D
Gewijzigd door djdadevil op 13 september 2010, 12:26
 
I R Baboon
Als je geen telefonie afneemt van Online (VOIP), dan kan je het beste de Sitecom direct als modem gebruiken.
Die heeft al een modem ingebouwd en kan de Thomson in de kast verdwijnen.
 
djdadevil
Het is simpel....

Ik neem wel telefonie af van on-line (vandaar abbo snel internet + soms bellen, omdat dat 1 pakket is!). maar ik ga géén gebruik maken van VOIP diensten of iets dergelijks. 2 Zaken maar, analoog bellen met 1 toestel en internet. De reden dat ik die nieuwe modem niet in de meterkast kan plaatsen is dat ik dan op slaapkamer 1, 2 apparaten waaronder mijn eigen computer NIET op het internet aangesloten krijg, gewoonweg te weinig poorten voor op de sitecom router, denk er nu aan, de blu-ray speler komt er nog bij, en aangezien ik het modem doorlink naar de router raak ik daar ook alweer 1 poort voor kwijt, dus voor alle bedraadde aansluitingen heb ik 5 fysieke poorten nodig omdat die apparaten niet draadloos verbonden kunnen worden, hebben ze gewoon niet! (en daar ga ik geen extra kosten voor maken!) Dan is de wiskunde simpel, 3 poorten vrij op de sitecom router, en dan heb ik nog 2 poorten nodig op het modem/router.... de overige computers in het netwerk op slaapkamer 2, de zolder en de begane grond, die hebben draadloos toegang tot internet via mijn sitecom router.... zo moeilijk lijkt het me toch niet.

Nu het fysieke plaatsings gedeelte, als ik de sitecom als modem/router blijf gebruiken is geen optie, dan kom ik gewoonweg 1 fysieke poort te kort, dus dat modem heb ik weldegelijk nodig.... ik bedoel.... zo moeilijk kan het toch niet zijn...

(De Complete Situatieschets volgt nu zoals het plaatje het eigenlijk al aangeeft!)Wink
Ik heb één oude splitter liggen, die blijft liggen (of ik vervang hem door de nieuwe splitter van Online, dat is geen probleem, als de bekabeling maar blijft liggen!), daarvan gaat één circa 1 meter kabel rechtstreeks naar de telefoon op de begane grond (dat is het telefoongedeelte, meer niet! Geen VOIP, geen nummerweergave geen voicemail, niks. Een normale analoge telefoon), één andere kabel van circa 5 meter gaat naar slaapkamer 1 op de DSL poort van het modem (dat modem komt dus op slaapkamer 1 te staan, recht onder het sitecom-router, want ik veracht dat de thompson wat groter is!). Vanuit het Thompson modem schakel ik WLAN uit en link ik hem fysiek door naar de sitecom router (alwaar ik de modem functie op uitschakel!), zodat ik op de draadloze stations NIKS hoef te wijzigen, die blijven bestaan op de sitecom router, die heeft immers DHCP daarop aan staan.
Dan heb ik alleen nog de bedraadde apparaten alleen op slaapkamer 1 (dat is overigens mijn eigen slaapkamer!), die geef ik allemaal een statisch IP-adres (DHCP zet ik in principe op het Thompson modem ook uit, althans, ik reserveer de adressen van die 2 apparaten in het 192.168.1.x netwerk), de printer is simpel, die blijft in het 192.168.0.x netwerk staan zodat in ieder geval de draadloze computers kunnen printen via dat netwerk. De blu-ray speler is hetzelfde verhaal, die gebruikt alleen internet en heeft verder géén contact met andere apparaten, dat is een op zichzelf staande profile 2.0 blu-ray speler (misschien dat ik die ipv mijn eigen computer beter op het 192.168.1.x netwerk zet, dat maakt even niet zo veel uit!) Wat ik dan doe is simpel, mijn eigen computer (of de blu-ray speler, maakt in principe niks uit.) en de server (wat een normale webserver is verder niks) zet ik fysiek op het thompson modem in een 192.168.1.x netwerk. Op die manier zou ik op alle apparaten internet toegang moeten hebben, netwerktechnisch kunnen nog niet alle apparaten met elkaar buiten hun eigen netwerk "praten" maar daar is omheen te werken zoveel sharen gebeurt hier niet tussen computers, en als al wat geshared wordt zetten we het net zo goed even op een usb-stick, het gaat hem alleen om het internet gedeelte op alle apparaten.
(Einde situatieschets!)

Nu heb ik de hele situatie geschets, zo zou het toch moeten werken of niet soms, ik waardeer jullie respons, maar ik heb nooit VOIP diensten gezegd, dus ik weet niet hoe u daar op komt. Maar goed, meld maar als iets in die configuratie van me niet klopt, want in theorie zou het zo moeten kloppen, zo doe ik het ook bij andere mensen en bedrijven! subnetten! En daar gaat dat altijd goed, alleen, die gebruiken dan meestal geen Online... maar ISP's als KPN, XS4ALL & TELE2. Hopelijk ben ik duidelijk genoeg, want zo gaat het gebeuren! Ah fin, nogmaals dank voor alle respons, en post maar als er opmerkingen zijn, mijn initiele vraag was op WIFI op het modem uitgeschakeld kon worden, en dat kan gelukkig. En ik deel de config hier nu verder... ik blijf het forum in de gaten houden voor respons. Ik moet toch nog even wachten op oplevering van Online zelf.
 
I R Baboon
Wat een lap tekst..!
Probeer wat korter en bondiger te formuleren.
Het is moeilijk om de feiten uit de brij uit te pikken.


Bellen via Online (je hebt Soms bellen in je pakket) IS VOIP!
Waarom je steeds beweerd dat je geen VOIP hebt, is mij een raadsel..?
Je krijgt het wel beschikbaar.

Maar je wilt het niet gebruiken???!!!!
Er zit geen telefoon aangesloten aan de VOIP router. Dat is bij jou de Thomson.
Zoals je gepland hebt aan te sluiten, bel je analoog via KPN.
Als je wilt bellen via Online, moet de telefoon aangesloten zijn op de VOIP router.
Waarom pak je een VOIP abo bij Online als het niet aansluit en dus ook niet gebruikt?

Terugkomend op de netwerk setup.
Als het plaatje klopt uit de openingspost, werk je met 2 subnetten.
Dat moet je altijd vermijden, tenzij dat gewenst is.
Zorg er voor dat de Sitecom zijn ip adres gewijzigd wordt naar het subnet van de Thomson (192.168.1.xxx)
Zet de DHCP server UIT.
Na een herstart van alle routers en pc's, zit je netwerk geheel in het subnet van de Thomson.
Dan kunnen alle apparaten wel in een netwerk functioneren.

Als je persé wel twee subnetten wilt hebben, moet je een router hebben met een WAN poort. En dat heeft de Sitecom niet.
Gewijzigd door I R Baboon op 14 september 2010, 01:24
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
djdadevil
Die lappen tekst maken het wel duidelijk! ja een plaatje zegt meer dan duizend woorden, maar blijkbaar begreep niet iedereen het zoals ik het geschets heb!

Ik snap het nou helemaal niet meer.... (het telefoon gedeelte dan wel te verstaan! dat ik 2 subnets gebruik is met opzet, de webserver wil ik net BUITEN het huis netwerk houden, althans qua ip-range dan! En zoals gezegd; ik denk dat ik de computer die op de thompson modem staat verruil met de blu-ray speler, die heeft NIKS met andere apparaten te maken, zo zitten ze allemaal op de sitecom router in dezelfde IP range aangesloten)... werken jullie voor Online? of hosten jullie alleen dit onafhankelijke forum... die werver aan de deur vertelde ons namelijk dat we telefonie konden houden zoals het er nu lag, en dat is géén VOIP dienst wat er nu ligt, vandaar dat ik zeg dat ik geen VOIP diensten wil gaan gebruiken of al heb! Het abbo wat we genomen hebben was net de actie, er staat in de folder die hij achtergelaten heeft NIKS over internet only! dus dan is de eerst logische keus, snel internet + soms bellen! (Hij vertelde ons dat er technisch niks veranderde maar dat we alleen één factuur van online krijgen!) Nu snap ik best dat online het als VOIP wil doen, maar dat maakt toch niets uit? ik bedoel, KPN ziet wat er gebeld wordt, geeft dat door aan online, en zij factueren. Toch? Ik wil hier niet de zwarte piet uithangen ofzo, maar of ik nou telefonie via VOIP of via de huidige lijn laat gaan, de kpn lijn zelf (want het wordt sowieso niet Online's lijn, hij is en blijft KPN, Online exploiteert alleen en factueerd!), dat maakt toch helemaal niks uit! Of zie ik dat soms verkeerd?

Daarnaast heeft mijn Sitecom wel een WAN poort, daar zit NU de DSL lijn van ons internet op! maar die gebruik ik natuurlijk niet meer als ik het thompson modem krijg! De sitecom fungeert alleen als router zodra ik het thompson modem heb.
Waarom ik dan het thompson modem alsnog gebruik, lijkt me logisch, heb op de sitecom niet genoeg bedraadde poorten ter beschikking.

Even kort dan.... ik sluit het aan zoals ik het in de situatieschets en zoals het in het plaatje staat, dan zorgt de thompson modem alleen voor ons internet, blijven wij dan nog betalen aan KPN voor de lijn en de belkosten of (wat me logisch lijkt) betalen we aan online voor die analoge lijn en de belkosten? (dat is wat die werver ons vertelde en waarom we dus ook dat abbo af konden sluiten, en dat lijkt me ook logisch aangezien dat op het elektriciteitsnet ook zo gaat, de lijn in ons geval is van Essent (het huidige RWE), maar we kunnen net zo goed, stroom van Oxxio krijgen, om maar iets te noemen! Is administratief anders, maar technisch exact hetzelfde!) Ah fin, ik moet toch nog wachten op het pakket, ik hoop toch dat ik duidelijk heb gemaakt wat ik nou wil... en als u me goed begrijpt zou dat toch zo ook moeten kunnen... dat scheelt namelijk het doorhalen van nog 1 extra kabel door het huis om van de plek van het modem naar de begane grond telefoon te komen, ik bedoel, het netwerkkruispunt ligt nu eenmaal compleet op slaapkamer 1, vanuit daar loopt alles verder het huis in (afgezien van de inkomende telefoonlijn dan!) Er liggen alleen bedraadde apparaten op slaapkamer 1, op alle overige kamers is het draadloos!

Maar goed, ik ga slapen... feel free to comment!
 
mattje
Even alles op een rij zetten:

Je hebt de volgende abonnementen:
- KPN, belbasis of belvrij abonnement (ongeveer 20euro p/m)
- Online, Snel Internet+Bellen Soms (normale prijs 27,50 p/m)

1. Als je dit hebt dan krijg je van zowel KPN als Online een factuur.
En kan je de telefoon aansluiten zoals aangegeven op de tekening.
Je belt dan via KPN en internet via Online.


2. Of heb je bij de aanvraag van Online Snel Internet+Bellen Soms jouw KPN telefoonnummer over laten zetten naar Online?
Als je het nummer van KPN laat overzetten naar Online krijg je alleen een factuur van Online.
Maar dan kan je de telefoon niet aansluiten zoals op de tekening, maar dan moet je de telefoon op de groene aansluiting van het Online modem aansluiten.
Je belt en internet in deze situatie met Online.


P.S. Online Bellen Soms is een VOIP dienst.
Gewijzigd door mattje op 14 september 2010, 11:42
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wat vragen over Thomson TG712 & Online', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Online.nl Eigen modem configuratie en problemen : 5 30 mrt 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Geen interactie tv Canal Digitaal! Bekend probleem online.nl Onopgeloste aangemelde problemen bij Online : 1 27 jul 2019
Advertentie