obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
LB: ETH1 Single PC ETH2 server, is dat slim?
dtm79
hallo,

ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vraag.

aan de livebox ETH1 hangt een server waaraan 3 pc's zitten
aan ETH2 hangt een single PC, de mijne.

nu is mijn vraag is internet op alle 4 pc's even snel? of is het raadzaam om de ene losse op de server in te pluggen?

Of is het een en ander afhankelijk wat er op die server gebeurt, kan ik dat vanaf mijn losse pc inzien? ik merk op mijn losse pc dat er echt een dieptrieste verbinding is, na meedere malen op speedtest.nl

alvast bedankt
 
rrozema

Quote

dtm79 schreef:
hallo,

ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vraag.

aan de livebox ETH1 hangt een server waaraan 3 pc's zitten
aan ETH2 hangt een single PC, de mijne.

nu is mijn vraag is internet op alle 4 pc's even snel? of is het raadzaam om de ene losse op de server in te pluggen?

Of is het een en ander afhankelijk wat er op die server gebeurt, kan ik dat vanaf mijn losse pc inzien? ik merk op mijn losse pc dat er echt een dieptrieste verbinding is, na meedere malen op speedtest.nl

alvast bedankt


In theorie zouden de pc's achter de server (ik neem aan dat je daar ofwel internetsharing of een router applicatie op hebt draaien) iets trager kunnen zijn dan de losse pc. In de praktijk zul je dat echter nauwelijks moeten merken.

Als jouw 'losse' pc langzamer is dan de anderen, dan is er iets mis. Maar wat? goeie vraag...

Definieer eerst 'dieptrieste verbinding' eens, misschien dat iemand je dan wat verder op weg kan helpen.
 
dtm79
die server werkt idd met een router applicatie.

het resultaat op speedtest.nl:

down; 2,7 kbyte/s
up; 0,8 kbyte/s
en met connection en ping is hij nu nog bezig.

Of deze snelheid ook op de server en de 3 pc's daaraan wordt gehaald, weet ik niet.

Maar als ik het goed begrijp en ook de productinformatie van orange family (inclusief reclamespot) ernaast houd, dan werken ETH1 en ETH2 toch los van elkaar en kunnen die geen invloed op elkaar hebben?
 
mesa57
Wat heet los. Beide poorten zijn intern geswitched.
 
rrozema
Zoals mesa57 al zei, ze zitten zeker niet los van elkaar. Een pc die is aangesloten op de rode poort en een die is aangesloten op de gele poort kunnen elkaar wel 'zien', bijvoorbeeld om onderling bestanden of een printer te delen. Ze kunnen echter wel allebei onafhankelijk van elkaar het internet op. Normaliter levert de Family verbinding voldoende bandbreedte om tegelijkertijd ongestoord te kunnen internetten op beide pcs.

In jouw geval lijkt de snelheid echter niet op wat het moet zijn. Heb je je bedrading tussen het aansluitpunt en de livebox al gecontroleerd? Het is essentieel dat er geen extra draden meer zitten aangesloten op dat aansluitpunt, enkel de 2 draadjes naar de livebox mogen er op aangesloten zitten. Let goed op het bedradingsschema dat Orange heeft meegeleverd: 2 draadjes van het ISRA punt naar 'line' op de livebox, van 'phone' naar je telefoon toestel(en) en van de rode en gele utp poorten naar je computers.

Probeer het daarna eens met de meest simpele configuratie: 1 pc aangesloten, en kijk wat voor snelheden je dan haalt. Als dat ook geen verbetering blijkt op te leveren, dan moet je nog maar eens wat meer gegevens uit je livebox configuratie schermen posten.

Afgezien van je snelheidsproblemen, wat wil wil je bereiken met die server die voor router speelt? Is het niet veel handiger om een 5- of misschien zelfs 8-poorts netwerk switch te kopen (15 tot 25 euro) en zo je aantal utp aansluitingen te vergroten zodat je al je extra pc's op het internet kunt aansluiten zonder van alles te hoeven instellen?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'LB: ETH1 Single PC ETH2 server, is dat slim?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Overstappen van Stipte, gebruik fritz box als disk/print/voip server Algemeen : 4 30 jun 2019
Wat is het adres van de DHCP server van Online.nl? Zyxel configuratie en problemen : 1 08 jan 2018
ftp server Huawei configuratie en problemen : 4 14 feb 2016
Teamspeak 3 server poortforwarden mislukt steeds? Algemeen : 4 29 dec 2015
geen verbinding met server Storing : 42 19 okt 2015
Advertentie