obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
livebox -> spa3102 / linksys -> router -> pc's en ook budgetphone werkt.
joskteg
[aanpassing 21/10/2008
Ik heb via Budgetphone mijn sip-budgetphone nummer laten omzetten naar mijn oude telefoonnummer wat ik had via online.
Dit heb ik gedaan omdat ik niet iedereen een mailtje wil sturen dat ik een nieuw nummer heb.
Het omzetten koste eenmalig 10 euro en vanaf nu is mijn oude telefoonnummer dus een sip-nummer.

Van budgetphone heb ik nieuwe inlognaam + wachtwoord gekregen (inlognaam=31xxxxx = nieuwe nummer)

In mijn zyxel heb ik nu het volgende staande
-sip1 = voipcheap (ik bel uit via voipcheap omdat dit goedkoper is naar 06-nummers)
-sip2 = budgetphone (inlognaam e.d. gewijzigd om bij budgetphone te kunnen inloggen voor nieuwe nummer.
-phone1 = inkomend via sip1 en sip2 en uitgaand alleen via sip1

Na verify nummer bij voipcheap ging mijn telefoon over maar hoorde ik niets ... (stem die zegt dat je verifycode moet invoeren).
Dit kwam doordat ik mijn telefoon had aangesloten op phone2 ipv phone1 ... grrrr ;-)

Ik heb gelezen dat er meer personen zijn die het mee hebben gemaakt dat ze geen geluid kregen nadat telefoon wel overging.

Het werkt nu weer allemaal prima. Ik gebruik mijn ATA kastje (spa3102/linksys) dus niet meer omdat ik dit via de zyxel kan instellen (sip1+sip2).
Via het ATA kastje kan je meer dingen instellen (meerdere voipproviders etcetera) maar voor simpel gebruik is de Zyxel dus voldoende.
(Met de orange livebox was het dus niet mogelijk en had ik het ATA kastje wel nodig)

[aanpassing 6/10/2008
- Je moet via ATA kastje (of sip-instellingen van bijvb. Zyxel modem)inloggen bij budgetphone want anders krijgen je bellers direct de voice-mail.
- Als je uitbelt via bijvoorbeeld voipcheap.com dan krijgen je bellers pas je nummer te zien als je via dat programmaatje van voipcheap.com je nummer geregistreerd hebt.


[aanpassing 23/9/2008
Door in de linksys spa3102 bij voice onder de tab phone deze te deactiveren (geen vinkje te zetten bij active) gebeurde het volgende:
- op inkomende gesprekken op mijn in-nummer van budgetphone ging mijn telefoon gewoon over.
- op inkomende gesprekken op mijn in-nummer van mijn internet provider ging mijn telefoonnummer niet over.

Deze instelling is dus vooral interessant voor peoples die alleen een in-nummer hebben via budgetphone.nl

Ik vermoed dat als je je in-nummer van budgetphone hebt geregistreerd bij/via voipbuster of voipcheap dat deze daarna ook controleren op inkomende gesprekken en deze doorsturen naar jouw computer.

Dit zou inhouden dat je na registreren van je in-nummer van budgetphone bij voipbuster of voipcheap niet meer hoeft in te loggen bij budgetphone onder de tab line. Dit moet ik nog eens gaan testen.

Bij een broer met een zyxel 2602 hw werd ik enigszinds geconfronteerd met dit probleem.
Na instellen sip1 op voipbuster en sip2 op budgetphone ging het niet goed met uitgaande gesprekken. na sip2=budgetphone verwijderen ging het wel goed.

[aanpassing 11/9/2008..
euhhh aanpassing van hieronder was niet volledig ... zucht ;-)
Heb nu in mijn dsl modem (de livebox) onder tab firewall de UDP poorten 5060 t/m 5063 toegevoegd/geactiveerd.
Hierna ging weer mijn telefoon over als ik werd gebeld ;-)
Opnieuw opstarten van livebox is niet voldoende! reset + opnieuw poorten invoeren!
(laatste aanpassing 10/09/2008 ivm budgetphone)
Peoples die mij belde op budgetphone kreeg direct mailbox. Mijn telefoon ging niet over alhoewel dat in het verleden wel goed ging.
De belangrijkste instelling voor dit probleem is tab regional. Deze moet staat op trapezoid en niet Sinusoid.
Ook heb ik bij tab line1 de sip port gezet op 5061 en bij tab pstn staat deze op 5062. Het lijkt er op dat mijn livebox moeilijk doet over 5060.
Kijk maar eens naar deze link:
http://www.roosterplan.nl/spa3102/default.htm


>>>
Eindelijk heb ik het voor elkaar om via pc -> router -> spa3102 -> livebox -> internet op te komen EN ik kan direct alle webinterfaces van alle routers direct oproepen.
Doordat ik gebruik heb gemaakt van subnets kan ik de webinterface van de livebox en spa3102 en mijn router zien/bereiken.
(ik heb de medion md 40900 router,; 4computers+2xdraadloos)

Instellingen:
1. PC :
* IP, static: 192.168.2.66/255.255.255.224/ Gateway=192.168.2.65=IP van medion router.
(ik gebruik geen host files. Onder geavanceerd tcp/instelling tab WINS staat lmhost uit en netbios via tcp staat ingeschakeld)
(Ik gebruik niet de dhcp van mijn medion router omdat ik niet goed kan instellen dat deze moet beginnen met 192.168.2.65)

2.Router: (medion 4ethernet poorten en 2xdraadloos)
* WAN: Dynamic IP maar deze had ik ook static op 192.168.2.34 kunnen zetten; deze wordt dus door de spa / linksys toegekend.
*LAN: 192.168.2.65/255.255.255.224/0.0.0.0
(door de 224 is 192.168.2.64 een subnet waar PC 65 t/m +30 achter kan komen)
(Medion firmware 1015, treber 103 en webinterface 108)
(Via browser -> 192.168.2.65 krijg ik webinterface van medion)
(DHCP server van medion router moet uit staan omdat deze niet zo goed/anders werkt als de dhcp server van de spa! Via home-wizzard->kan je deze uitzetten.


3. spa 3102 / linksys
*WAN IP dynamic (krijgt standaard 192.168.1.10 door dhcp van livebox)
*LAN: ik heb allaan het volgende gewijzigd:
IP static =192.168.2.33 / 255.255.255.224 (32+30 is subnet)
DHCP = yes, DHCP client start adres = 34 en number of clients =10.
(deze kent dan 192.168.2.34 toe aan mijn medion router)

4. livebox
Via mijn browser (achter spa en medion) kan ik deze nu openen via 192.168.1.1. Ik heb hier niets gewijzigd!
DHCP staat gewoon aan. Ik had dhcp uit kunnen zetten maar dat dhcp is wel handig zijn als je er even andere router of computer achter wilt hangen.

Tips/opmerkingen:
* spa3102 is ook een router dus ik heb livebox -> router -> router -> computers.
* linksys spa3102 tijd instellen. Via lan/wan instellingen kan je zo'n server invoeren die iedere keer juiste tijd instelt. Dit werkt bij mij.
* de spa3102 moet direct achter lifebox als je optimaal gebruik wilt maken van QOS heb ik gelezen. Dit houdt in dat QOS in de gaten houdt dat je telefoongesprek ook optimaal blijft tijdens downloaden.
* Resetten livebox/router/spa3102 (spa3102 is ook een router)
verwijder eerst alle netwerk kabels!
Bij de spa3102 moet je ook de telefoon kabel naar livebox eerst verwijderen!
* Opnieuw aanmelden bij orange mbv bijgeleverde cd of via 192.168.1.1 lukt niet.
.. Ik heb ook zitten kloten in route tabel etc van de livebox ;-)
a. verwijder netwerkkabel uit livebox, verwijder stroomkabel, druk reset toets in, houdt deze ingedrukt, stop stroomkabel erin en houdt de reset toets ingedrukt tot alle 5 lampjes uit gaan.
b. bij aanmelden via 192.168.1.1 dacht ik dat ik een Orange Basic verbinding had maar na kiezen voor Orange Extra lukt het wel ;-)
c. na handmatig invoeren 192.168.1.12/255.255.255.0/192.168.0.1 op PC kreeg ik wel de webinterface van de livebox. (Hiervoor gaf status lan-verbinding ->detail aan dat er geen gateway was)
* standaard wachtwoord voor de livebox is bij mij admin/admin.
* zonealarm firewall:
Ik had alle subnetten etc opgenomen maar dit blijkt niet nodig te zijn.
als netwerk heb ik nu staan 192.168.2.65/255.255.255.224 = gateway van medion router en de ip-adressen die op mijn computer mogen komen vanuit mijn netwerk.
* na aanmelden bij ook voipcheap en verifieren van mijn mobiel werd er wel een sms verstuurd maar deze kwam niet aan.
Om dit op te lossen heb ik mijn internet modem direct aan mijn computer gehangen (zonder spa3012 en medion router) en toen kreeg ik wel een sms!
Dit vind ik heel vreemd ... via mijn spa3102: stond ik voor in bij budgetphone in gw1 was voipbuster. Snap dus niet wat dat met het niet ontvangen van SMS van voipcheap heeft te maken.
Na registeren van mijn mobiel is het gelukt via 0107448383p0031183mijnNummer een telefoontje te doen.
De p zit op iedere telefoon en staat voor pauze (bij Nokia 3x* indrukken) Als ik naar het buitenland ga kan ik een paar van die lange nummers in mijn gsm zetten (niet 010 maar voipcheap landnummer van waar je zit. Op deze mannier bel je voorkom je roaming kosten.
- Verifieren gsm bij voipcheap en livebox (internet modem).
Na wijzigen gsmnummer bij voipcheap en kiezen voor verifieren kreeg ik weer geen sms. Alleen na reset van livebox modem lukte dit! (stekker eruit .. reset toets indrukken en vasthouden, stekker erin)
Voor verifieren gsm gaat er soms niets (in begin) en soms 5ct van mijn beltegoed bij voipcheap.
- verifieren van jouw budgetphone nummer bij voipcheap/voipbuster.
(telefoon ging over, code intoetsen -> werd niet herkend)
Na zetten spa3102->voice->line1->audio->DTMF Tx methode op InBand ipv auto ging het wel goed.
- uitgaand telefoonnummer tonen/meesturen:
Als je belt via gw1 en bij line1->gateway1 staat bijvb sip.voipbuster.com dan ziet de ontvanger jouw nummer niet.
Door jouw te nummer eerst te verify-en kan je jouw nummer wel tonen/meesturen. Bij gateway1: moet je sip.voipbuster.com wijzigen in +31xxxx(budgetphonenr)@sip.voipbuster.com

* De meeste providers berekenen JOU ook roaming kosten als ze je voice mail inspreken als jij in Buitenland bent. Als jij deze uitluisterd in het buitenland kost JOU dit weer roamingkosten.
Ik heb gelezen over turkye en telfort -> 5.90 per voice mail.
Voicemail kan je zelf niet uitzetten. Hiervoor moet je je gsm-provider bellen. Dit is meestal wel een gratis nummer.
Bij hi-prepaid bwordt de uitgeschakelde voice mail weer aangezet door hi als je over een grens gaat. Dus ff goed nakijken bij je provider.
Als ontvangen voice-mails niets kost dan kan je ze het beste beluisteren als je weer in Nederland bent ;-)

Op http://groups.google.nl/group/xs4all.voip/msg/45361aa36979646d heb ik ook nog wat geschreven over instellen van de voice van de spa 3102. Dit gaat hoe je in en uitgaande nummer op je dect telefoon krijgt.
Gewijzigd door joskteg op 21 oktober 2008, 11:36
 
Richard
Mooie handleiding, je bent wel aan de gang gegaan met subnetting. Zonder subnetting moet het ook kunnen, maar ook dat vergt wat uitzoekwerk.Smile

Maar in elk geval alvast bedankt voor deze mooie handleiding middels subnetting.
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'livebox -> spa3102 / linksys -> router -> pc's en ook budgetphone werkt.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
Zelf Router op glasvezel Online Alles-in-1 met Glasvezel : 1 16 sep 2020
zakelijke PC - Router gaat op standby Zyxel configuratie en problemen : 2 16 feb 2020
wifi werkt op meeste toestellen goed maar??? Zyxel configuratie en problemen : 2 26 nov 2019
Vpnnord via 2e netgear router Algemeen : 1 15 jul 2019
Advertentie