obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
routeren tussen twee routers achter livebox
sjoop
Heb al flink lopen zoeken maar nog niet gevonden vandaar deze post.

Situatie:

              _______
             |            |----- ROUTER 2 ----LAN:192.168.050.x--- PC1
---inet --| livebox |
             |_______|----- ROUTER 3 ----LAN:192.168.255.x--- PC2

NB: Router2 en Router3 zitten met hun wan poort aan de twee livebox aansluitingen (geel/rood). Pc1 en pc2 zitten aan de lanzijde van de routers. IP adres wan port router 2: 192.168.1.24 van router 3: 192.168.1.25

Probleem: pc1 kan niet pc2 pingen.
Beide pc's kunnen goed met het inet communiceren, zo werkt het al een jaar. Maar we willen ook onderling communiceren met shares enzo.

Als ik ping vanuit pc1 naar de wan interface van router 2 (192.168.1.24) gaat het goed. Maargoed dat is niet zo moeilijk, het is de eigen router van pc1. Als ik naar de wan interface van router 3 ping (192.168.1.25) krijg ik geen reactie terug. Laat staan dat ik pc2 kan pingen.

Ik dacht, ik moet in de livebox een static route aanbrengen voor 192.168.255.x naar het bestemmingsadres van de WAN poort adres van router 3 (en dat is 192.168.1.25).

Wat ik heb gedaan de webinterface van de livebox bij advanced, routering,
Bestemmingsnetwerk ID: 192.168.255.0
Subnetmasker: 255.255.255.0
Volgende IP sprong: 192.168.1.25 (het ip adres van de WAN poort van router 3, waar ik dus heen wil.

en natuurlijk ook omgekeerd de route van router 3 naar router 2:
Bestemmingsnetwerk ID: 192.168.050.0
Subnetmasker: 255.255.255.0
Volgende IP sprong: 192.168.1.24 (het ip adres van de WAN poort van router 2

Maar dit werkt dus niet.

Als ik het in telnet moet doen, ook geen probleem.

Wie helpt mij?
 
rrozema
Sluit beide routers aan volgens de switch/access point methode en je bent in een keer klaar. Je hebt dan al je pc's in 1 netwerk ondergebracht.

Dat het niet werkt op de manier die jij bedacht hebt is volkomen logisch. De functie van een NAT-router is het scheiden van de beide netwerken aan de WAN en de LAN kant en dat doen jouw beide routers nu dus. Gebruik ze niet langer als routers en je bent van je probleem af.
 
sjoop
[--Sluit beide routers aan volgens de switch/access point methode en je bent in een keer klaar.

Dat het niet werkt op de manier die jij bedacht hebt is volkomen logisch. De functie van een NAT-router is het scheiden van de beide netwerken aan de WAN en de LAN kant en dat doen jouw beide routers nu dus. --]

Maar dat wil ik niet, ik wil juist die twee netwerken scheiden.

Mijn technisch geweten zegt dat dit een appeltje eitje is voor routers alleen ben ik bang dat deze "routers voor thuis" wellicht niet dit kunstje kennen. In mijn onschuld dacht ik eerst dat die routers rip ondersteunen maar omdat ik nergens dat kan vinden om het aan/uit te zetten of ander routing protocol te selecteren denk ik dat ik te veel eis van deze simpele routers. Vandaar mijn idee van static routes. Maar dat lijkt (nog) niet te lukken.

Zat nog te denken: die twee routers (router2 en router3) zijn aangesloten op de twee lan poorten op de livebox. Dat is een switch, dus zitten de twee routers in hetzelfde netwerksegment (broadcastdomain). Dus dan moeten ze elkaar toch kunnen vinden met ARP en RARP?

Dus als ik de wan interface van router2 kan pingen vanuit pc1 dan moet ik toch iedere host op het 192.168.1.x netwerk toch kunnen bereiken? Dus ook de wan interface van router3?

Wat wel lukt is pingen van wan interface van router2 en lan interface van de livebox.

Wie geeft me een hint?
 
rrozema
Nou, jouw technisch geweten zou ik niet te vaak meer geloven als ik jou was. Wink Maar serieus, het kan niet op die manier, niet met NAT-routers. Of je moet de NAT translatie uit je routers weten te halen, da's een serieuze her-configuratie die je in geen enkele gebruikershandleiding beschreven zult vinden.

Maar, leg me eens uit, wat bedoel je met "netwerken scheiden" als je wel de machines in beide netwerken met elkaar wilt laten praten?
 
TCP_IP
met een cisco 2600 router is het wel gelukt...
het zou wel moeten kunnen volgens mij...

eens even denken *-)

Daarbij ging het gewoon met OSPF protocol en klaar...

komt er dus op neer dat het wel kan maar routers moeten de routes kennen naar andere netwerk(segmenten)

zonder een routing protocol deed ik het gewoon met 'ip route', dan werkte het toppie maar hoe het met de simpele thuisrouter werkt... zou je toch ergens dus routingprotocol moeten vinden of ip routes instellen op alle 3 de routers...

feit is dus dat pc 1 pc2 niet kan pingen is omdat hij die route niet kent..

als ik terug kom op Rrozema, netwerk scheiden heeft weinig nut als je met shares gaat werken... spreekt elkaar beetje tegen Pfft

om probleem snel op te lossen, gebruik maar gewoon switch methode...

 
rrozema
Klopt, de cisco 2600 is dan ook een heel andere categorie router. Die kun je inderdaad van boven tot onder geheel zelf configureren en daarvan kun je ook de NAT uitzetten (ofwel, gewoon niet aan zetten, want zo'n cisco router configureren doe je in principe van de grond af helemaal zelf). Mijn aanname was dat Sjoop geen cisco 2600's heeft staan of welke andere advanced router ook, maar een gewone huis-tuin-en-keuken router. Voor routers zoals wij hier gebruiken was mijn uitleg bedoeld.
 
TCP_IP
"Mijn technisch geweten zegt dat dit een appeltje eitje is voor routers alleen ben ik bang dat deze "routers voor thuis" wellicht niet dit kunstje kennen."

je hebt gelijk dus ja....
 
Richard

Quote

Dus dan moeten ze elkaar toch kunnen vinden met ARP en RARP?

Op WANpoort niveau misschien, maar niet op LAN niveau want daar wordt de zaak nog een keer gescheiden.

Misschien dat je het wel met subnetting voor elkaar krijgt maarja dan zijn je netwerken weer niet echt gescheiden meer.
Gewijzigd door Richard op 04 maart 2008, 01:33
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'routeren tussen twee routers achter livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Geen twee toestellen mogelijk op mijn Zyxel? Zyxel configuratie en problemen : 8 27 nov 2018
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Advertentie