obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld hier je ervaringen met monteurs, vertragingen in de oplevering van je verbinding.
 Onderwerp afdrukken
Toegangscontrole telefonie via MAC?
AvB19
Voortbordurend op het antwoord van TCP_IP op mijn vraag 'Welk modem gebruikt Online?' (zie daar) het volgende:

Mijn dochter heeft sinds 1 Oktober een abonnement op Internet + telefoon bij Online.
De lijn is inderdaad op 1 Oktober opgeleverd, maar volgens de helpdesk zijn de modems tijdelijk uitverkocht.

In tegenstelling tot het wat TCP_IP meent te weten, n.l. nieuwe abonnees krijgen een Speedtpouch 706, zegt men bij de helpdesk dat mijn dochter een Livebox gaat krijgen.

Omdat ook per 1 oktober haar vorige provider de boel heeft afgesloten moest er iets gebeuren.

Met een Zyxel 2602H modem (ADSL2 + SIP) dat ik zelf nog had heb ik internet draaiend, maar telefoon heb ik niet kunnen instellen wegens gebrek aan toegangsgegevens.

De Zyxel maakt gebruik van gebruikersnaam + wachtwoord, en volgens het manual doet de Speedtouch dat ook.

Bij de helpdesk zeggen ze echter dat toegang gekoppeld is aan aan het MAC adres van het modem.

Mijn vraag:

Als ik Online het MAC adres van het Zyxel modem opgeef, zouden ze dat dan moeten kunnen instellen en me dan aanvullende gegevens moeten kunnen geven om telefonie draaiend te krijgen?
 
I R Baboon
Eenvoudiger zou het zijn om je MAC adres te klonen, overigens.

Maar je zult geen Online telefonie kunnen gebruiken op je eigen apparatuur.
Je hebt niet de inlog gegevens voor de SIP server.
En Online geeft die info niet aan de klanten.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
AvB19
Om een MAC adres te klonen (stel dat het Zyxel modem die mogelijkheid zou bieden), zou ik dus eerst moeten weten welk MAC adres het modem (dat Online nog niet binnen heeft en dus niet kan leveren) heeft.

Dat wordt dus een kip-ei verhaal.

Wat betreft de inloggevens (zoals die ook in elke Speedtouch moeten staan):

Is het inderdaad zo dat Online elk modem dat ze afleveren voor elke klant apart programmeert?
 
rrozema
In de livebox firmware zit een stukje speciale software dat geen enkel ander modem heeft. Dat maakt o.a. gebruik van het serie nummer en/of het mac adres van de livebox om een sleutel te genereren waarmee de livebox inlogt op de Online telefonie server. In de server wordt zo'n serienummer aan een abonnement gekoppeld. Je moet dus inderdaad eerst een modem hebben voordat je telefonie geactiveerd kan worden en dat modem moet een modem geleverd door Online zijn om het vereiste stukje software in z'n firmware te hebben.

M.a.w. ze programmeren elke livebox met dezelfde firmware, pas in de centrale wordt jouw nummer gekoppeld aan het serienummer van jouw livebox.

Dat is trouwens ook de reden waarom de livebox, zelfs als je geen telefonie in je abonnement hebt, wel de telefonie poorten reserveert: elke livebox logt in op de telefonie server van Online, pas in de server wordt beslist of wel of geen telefonie geactiveerd moet worden.
Gewijzigd door rrozema op 04 oktober 2009, 22:13
 
AvB19
In de livebox firmware zit een stukje speciale software dat geen enkel ander modem heeft.

Geen enkel ander modem...
Dus ook een Speedtouch niet??

Hoe kan Online dan twee soorten modem gebruiken?
 
rrozema
In de speedtouches die door Online worden geleverd zit een vergelijkbaar stukje software, anders dan dat wat in de livebox zit, want er moest blijkbaar een geheel nieuwe telefonie server worden ingericht om Online Telefonie met de 'nieuwe' modems te laten werken, maar qua functionaliteit is het wel vergelijkbaar. Ook hier geldt, dit stukje software zit alleen in de speedtouches die door Online worden geleverd, dus zelfs al heb je het zelfde type en model, dan nog kun je er geen telefonie mee gebruiken. En omgekeerd; zou je de firmware van het door Online geleverde modem vervangen door een originele firmware van alcatel, dan doet Online telefonie het ook niet langer op dat modem.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Toegangscontrole telefonie via MAC?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
Telefonie nummermelding inkomende gesprekken Algemeen : 3 26 jul 2020
digitale telefonie via online met zyxel Zyxel meer apparaten aansluiten : 2 12 sep 2017
FritzBox 7490 instellingen voor internet telefonie van Online Eigen modem configuratie en problemen : 8 04 sep 2017
Overgang van Huawei HG655d naar ZyXEL VMG8324-B10A, combi vaste en VOIP telefonie Zyxel meer apparaten aansluiten : 4 07 dec 2016
Advertentie