obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
Goed plan ?
Ja Ja 88%[7 stemmen]
Nee Nee 13%[1 stem]
Totaal stemmen : 8
 Onderwerp afdrukken
FTD sleept BREIN voor de rechter
orange07
1242371515-40

FTD, de grootste Nederlandstalige community van Usenet-enthousiastelingen, heeft antipiraterijstichting Brein gedagvaard vanwege haar uitlatingen dat FTD illegaal zou zijn. Via het FTD-platform informeren gebruikers van Usenet elkaar over de nieuwste films en muziek die ze op het downloadnetwerk zien.

Bron: http://www.fighttodefeat.nl/
tweakers.net: http://tweakers.net/nieuws/60163/ftd-...chter.html

Brein beschuldigt FTD van het "faciliteren van illegaal uploaden" en noemt FTD's activiteiten zelfs "zonder meer strafbaar". FTD eist een publieke rectificatie van deze uitlating en wil bovendien een verklaring van de rechter dat zij gewoon legaal handelt.
Het FTD platform bestaat sinds 2001 en richt zich op gebruikers van het Usenet-netwerk, ook wel bekend als "nieuwsgroepen". Leden van de FTD gemeenschap tippen elkaar over wat zij op deze nieuwsgroepen aantreffen, zoals nieuwe films of populaire muziek. Afgelopen januari kondigde stichting Brein aan haar pijlen op dit wereldwijde netwerk te gaan richten. Partijen als FTD zouden illegale verspreiding van muziek en films faciliteren en bevorderen. FTD acht dit volstrekt onjuist: downloaden is legaal, en elkaar wijzen op te downloaden materiaal is dan per definitie ook legaal.

Omdat Brein niet van zins bleek haar standpunt bij te stellen, zelfs nadat FTD haar platform vrijwillig had aangepast om Brein tegemoet te komen, stapt FTD nu naar de rechtbank om in een bodemprocedure haar gelijk bevestigd te krijgen. Directeur Ronald Sievers van FTD is positief over deze stap: "FTD is een volstrekt legale activiteit. Al sinds de oprichting in 2001 richt FTD zich op het elkaar wijzen op interessante downloads. En dat zou nu volgens Brein ineens verboden of zelfs strafbaar zijn. Dat accepteren wij niet."

"De claims van Brein berusten op juridisch drijfzand," vult ICT-jurist Arnoud Engelfriet aan. "Men spreekt van 'faciliteren' en het 'structureel gebruik maken van de beschikbaarheid van ongeautoriseerd aanbod', alsof het een uitgemaakte zaak zou zijn dat dat verboden is. Niets is minder waar. En bovendien faciliteert FTD slechts communicatie tussen mensen die geheel legaal downloaden van Usenet. FTD faciliteert of bevordert nergens uploaden en kan daar dan ook niet voor aansprakelijk gehouden worden."

Downloaden is in Nederland legaal, ook wanneer het werk zonder toestemming van de maker geupload is. Het uploaden van films en muziek zonder toestemming is echter illegaal. Gebruikers van peer-to-peer software zijn dan ook vaak illegaal bezig, omdat met dergelijke software tegelijkertijd geupload en gedownload wordt. Bij Usenet zijn dit twee volstrekt gescheiden activiteiten, zodat downloaden van muziek en films via Usenet zonder juridische risico's kan gebeuren.
Gewijzigd door orange07 op 15 mei 2009, 09:40
 
TCP_IP
Vind het moeilijk om zomaar ja of nee te stemmen.
Is het nou illegaal of niet? Brein vind van wel, FTD van niet.
En blijkbaar Dhr. Engelfriet vind ook van niet.

Ik heb geen juridische achtergrond dus ik moet het maar aannemen van anderen.

Maar al met al, zonder FTD zou het huidige Usenet volgens mij niet zo groot zijn geworden. Dus is het bevorderlijk voor het uploaden en downloaden, ik denk van wel.
Moet FTD blijven bestaan, JAzeker.

Ben meer bang dat Brein represailles gaat nemen, hele wetboek doorzoeken of FTD niet illegaal bezig is. Ik denk dat FTD zo prioriteit nummer één word van Brein.
Maar aan de andere kant kan dit ook gunstig aflopen, als eenmaal beslist is dat FTD legaal is zijn ze ook permanent van Brein af.

Dus ik stem niet, ik wacht het maar af wat er uitkomt.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Tiger
[quote]orange07 schreef:
1242371515-40

FTD, de grootste Nederlandstalige community van Usenet-enthousiastelingen, heeft antipiraterijstichting Brein gedagvaard vanwege haar uitlatingen dat FTD illegaal zou zijn. Via het FTD-platform informeren gebruikers van Usenet elkaar over de nieuwste films en muziek die ze op het downloadnetwerk zien.



Ik weet niet wat je met dit stemmen wilt bereiken je mag best wel een mening hebben maar als men geen kaas heeft gegeten van de wet op dit gebied vindt ik dat men zich moet onthouden om hierover te stemmen dit wordt een juridisch gevecht wat tijd in beslag gaat nemen en ik wacht wel af wat daaruit komt maar stem niet.
En misschien komt uit het stemmen wel naar voren dat men het een goed plan vindt en achteraf toch illegaal blijkt te zijn.

Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FTD sleept BREIN voor de rechter', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 jan 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Zyxel VMG8324-B10A Glasvezel configuratie Online.nl voor Internet,TV en Telefoon Zyxel configuratie en problemen : 28 27 mei 2019
Modem in Bridge mode voor internet en TV Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 05 mei 2019
Advertentie