obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Knijpt Online dingen af ofzo??
meegja
Damn, het wordt slechter en slechter Sad
Begon ooit via Orange met 14000 Kbps. Toen Online het had overgenomen, lag dat kort daarna op 10000 Kbps. Sinds de nieuwe software up .. ah nee, downgrade naar 3202_2601E6 lag dat opeens op de 9300 kbps. Nu opeens vandaag Livebox die raar ging doen (alleen het @ lampje brande opeens en heb 3 keer moeten resetten voordat Livebox het weer helemaal deed) en m'n downstream zit nu opeens op 8000 Kbps Sad
Ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn maar voor mij valt het 100% onder het kopje "Gekloot". Heb uiteraard al gemailed hierover maar enige reactie was dat men hoopte dat de nieuwe software die snel uit zou komen het probleem zou oplossen. Online hoopt het dus, Online weet het niet zeker ... yep, dat geeft vertrouwen.

En alsof de duivel er mee speelt, net vervolgmailtje binnen van mijn mail van paar weken terug: " ... De verwachtingen zijn dat over 2 weken deze software klaar zal zijn en
getest zal gaan worden." ... ok, ben benieuwd

Haarlem
Status ADSL-lijn verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kbps
Downstream 8040 Kbps
Afname Dichtbij: 32.2 (dB )
Ver weg: 11.8 (dB )
SNR-marge Dichtbij: 11 (dB )
Ver weg: 10 (dB )
HEC-teller 24
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 1
ES-teller van 1 dag 0
Gewijzigd door meegja op 03 oktober 2009, 15:56
 
LiveTaggBoomBox
Ik heb precies dezelfde problematiek.
Ooit Orange met 17000 kbps, later werdt dit 15000, een jaar nadien was dit 11000. Dit was twee jaar stabiel 11000. Niet te verklaren, ook na hulp en inschakeling helpdesk niet te achterhalen. Nieuw (lees: retour-genomen-en-opgefrist) modem natuurlijk ook geen oplossing.
Nu de laatste twee weken loopt het modem regelmatig vast, na reset schommelt de snelheid tussen de 11988 en 4624 kbps.

De oplossingen vanaf Online zijn bij uitstek slecht technisch onderbouwd. Ze proberen je te sussen met een nieuwe voeding, of met een 'technisch' emailtje die zegt dat het in je eigen kabel vanaf het Isra punt tot aan je modem zit, want daar treedt, ik sommeer: 'na verloop van tijd data verlies op'.
Hahaha, laat me niet lachen, wat dan van die kabel die al 10 jaar in de grond liggen? Maar ja, zoals ik al zei, ze weten het zelf ook niet waar ze mee bezig zijn en proberen het een beetje te pappen en nathouden, in de hoop dat je je zoektocht opgeeft.

Online: reklames zijn leuk, maar achter de schermen is het knudde.
Jammer dat ik hier aan de kabel aan Caiway zit gebonden en niet meer keus had anders was ik overgestapt. Maar zelfs met een slappe 4624 kbps is hier geen aanbieder in de buurt die je voor 20 euries in de maand kan aansluiten.

Wat dat betreft sluit ik me aan aan bij de stelling van meegja.
Ik denk dat ze zich hier bewust van zijn en de boel óf knijpen, óf de boel de boel laten omdat ze bij g0tt ook zelf niet weten waar ze mee bezig zijn.
Gewijzigd door LiveTaggBoomBox op 04 oktober 2009, 21:09
 
Tiger
@oppie
Voor het grootste gedeelte heb jij gelijk behalve voor het volgende in je antwoordt waarin jij zegt
De helpdesk probeert in 1e instantie uit te sluiten dat het probleem bij mensen thuis zit. zo zou het eigenlijk moeten zijn maar heel vaak wordt de klant afgewimpeld dat het probleem bij Online zou liggen.
Je zou eens wat meer op het forum moeten lezen over de problemen (klachten) die klanten hebben en die door Online met een kluitje het riet ingestuurd worden.
Zelf ben ik een van de gelukkige die eigenlijk geen probleem heeft maar ik baal een beetje van de manier hoe klanten afgescheept worden.
Als voorbeeld noem ik de problematiek met de telefonie om een paar voorbeelden te nemen de last dat klanten wakker gehouden worden door spooktelefoontjes of niet kunnen bellen of je verstaat de beller niet of je bent helemaal niet bereikbaar dat zijn toch zaken die absoluut niet kunnen en al die klanten die hier een probleem mee hebben worden zoet gehouden dat er volop aan gewerkt wordt maar er is nog altijd geen oplossing.
Ik ben van mening dat dit produkt met die gebreken verboden moet worden om dit aan te bieden en de klanten die hier een probleem mee hebben kosteloos omgezet moeten worden naar het systeem waar geen problemen mee zijn dus KPN zodat ze van deze ongemakken geen last meer hebben.
 
LiveTaggBoomBox
Wat ik ben vergeten te melden (mijn fout), is dat ik nadat ik alles heb gedaan in het vooronderzoek, mijn probleem werd doorgesluisd naar een 2e lijns support (ik weet de benaming niet precies).
Dit zijn iig de profi's onder de techneuten bij orange/online en zij nemen de problemen over als de 1e lijns er niet uitkomt.

Ikzelf ben meer dan 15 jaar werkzaam in de techniek met electronica en dat had die meneer wel snel door. Ik heb de kabel zelf vernieuwd, direct onder het ISRA punt geschroefd en na 15cm een RJ11 stekker aangeknepen, zo ----> rechtstreeks de livebox in. Geen verschil.

Ze zouden een vervangend modem opsturen: -> ook een vervangend modem heeft geen resultaat.
Stuur ik hier na mijn vakantie dan weer een mailtje over naar Online, gaan ze het weer over die kabels hebben die ik in eerste instantie allang heb gecontroleerd, vernieuwd en vervangen.

Dat bedoel ik, dat ze niet weten waar ze me bezig zijn. De organisatie is groot met veel klanten, maar dit maakt hen ook log en lomp en ze hebben geen overzicht in hun eigen modderpoel.

Jammer, concept en reclame zijn goed. Keerzijde is dat ze de vraag niet aankunnen en ze de capaciteit moeten verdelen (lees; om de beurt iemand ; knijpen'Wink.

Ik bedoel, ik heb hardwarematig niets aan mijn kabels en voedingen gedaan en nu is het 2 dagen 11988kb stabiel. Kom me niet zeggen dat ik mijn kabel moet vervangen swa!

Goedenavond. Nu een bakkie.
 
mesa57
Orange knijpt de verbinding niet. Wat wel opvallend is dat er steeds meer gebruikers melden dat hun modem lager intraint. Bij telfort (die dezelfde telefoonkabels gebruikt) wordt momenteel vaak overspraak als oorzaak genoemd. Toegenomen dsl gebruik in de telefoonkabel waar jij toevallig op zit. En dan nog intensief gebruik : download media en zo. Over het algemeen hanteren providers momenteel een overboeking van 1:40. Je kunt je wel voorstellen wat dat voor gevolgen heeft.
 
rrozema
Een overboeking van 1:40 betekent dat de provider de verbindingen van 40 klanten samen aansluit op een enkele verbinding. Theoretisch zou de provider voor 40 klanten met een adsl verbinding van 20Mbps een verbinding van 800Mbps vanaf de centrale moeten hebben. Omdat de meeste mensen hun verbinding toch maar een klein percentage van de tijd gebruiken, zou die verbinding echter nooit volledig gebruikt worden. In de praktijk blijkt dat het ruim voldoende is om het verkeer van al die 40 klanten samen over 1 verbinding met een capaciteit van slechts 20Mbps te sturen en in de praktijk merkt dan geen van die klanten dat ze de verbinding vanaf de centrale met 39 andere klanten delen. Alleen als er een klant tussen zit die afwijkt van het 'gemiddelde gedrag', door bijvoorbeeld z'n usenet account de hele dag de volledige 20Mbps laat ophalen of een p2p programma te laten draaien, dan zullen de andere klanten dat ervaren alsof hun verbinding extreem traag is. De oplossing is om dan die ene klant op een andere aansluiting te zetten waar nog wel voldoende ruimte is, zodat de andere klanten er geen last meer van hebben. Door overboeking toe te passen kan de provider de kosten flink drukken en hoeven de klanten niet de hoofdprijs te betalen voor hun verbinding. Het lastigste is echter om uit te zoeken precies welke klanten meer dan gemiddeld verkeer genereren. De meeste providers gebruiken dan ook het 'piep systeem': zolang er niemand 'piept', hoeft er niets gedaan te worden. Een hele dure provider monitort actief al z'n routers en verplaatst dan die ene klant naar een verbinding waar meer ruimte beschikbaar is. Bij een prijsvechter als Online kan je dit echter niet verwachten. Nu weet je dus gelijk waarom een provider als (ik noem er maar een) xs4all zo'n 4x zo veel vraagt voor een verbinding met dezelfde snelheid als Online.

Overspraak is echter iets heel anders: als je 2 draden naast elkaar legt en je stuurt een elektrisch signaal over een van die draden, dan zal een deel van dat signaal ook op de andere draad te meten zijn. Dit fenomeen veroorzaakt wat 'overspraak' genoemd wordt. Hoe hoger de frequenties van het signaal, hoe sterker de overspraak op de andere kabel is. Adsl2+ gebruikt signalen met veel hogere frequenties dan normaal spraak verkeer en ook nog veel hoger dan adsl verkeer. De 4 draadjes (rood, blauw, wit en oranje) die bij jou uit de muur komen, komen onder de straat allemaal samen in een dikke bundel. In die bundel zitten de draadjes van jou en alle buren bij jou in de buurt allemaal door elkaar om zo samen naar de centrale te gaan. Op dit stuk kan dus inderdaad een deel van het signaal van een van je buren op jouw signaal storen. Door allerlei truuks (o.a. door de draden speciaal om elkaar heen te wikkelen) is de kans dat dit gebeurt echter zo klein mogelijk gehouden. Als een kabel echter ouder wordt kan de omhulling gaan breken waardoor er bijvoorbeeld water in kan stromen. Hierdoor kan dan kortsluiting ontstaan en kan de elektriciteit nog gemakkelijker van de ene draad naar de andere lopen. Als dan de signalen van 2 verbindingen door elkaar raken, zal dat zich uiten als storing op je adsl verbinding waardoor ook je snelheid naar beneden zal gaan.

Overboeking is dus een beslissing van de provider om kosten te besparen. Overspraak is echter een technisch probleem waar de kabelbeheerder wat aan moet doen.

Overboeking heeft niets met de intrainsnelheid te maken; overboeking gaat over de verbinding vanuit de centrale naar 'het internet', terwijl de intrainsnelheid de snelheid van verbinding tussen jouw modem en de centrale is.

Ik denk ook dat er niet bewust 'geknepen' wordt door Online, anders dan wanneer een of meerdere klanten door hun bovengemiddeld gebruik zorgen dat een lokale verbinding te veel overboekt is. Dit zou echter slechts voor een lokaal aantal klanten tegelijk en slechts voor korte perioden een probleem opleveren. Een lagere intrainsnelheid kan wel door overspraak worden veroorzaakt, er zijn echter nog veel meer manieren waarop er storing op het zeer gevoelige adsl2+ signaal kunnen optreden. Ik geloof zelf echter niet zo erg in het overspraak verhaal; het zal best een deel van het probleem verklaren, maar ik denk dat er nog iets anders aan de hand is. Ik vind namelijk dat het aantal klanten dat dit probleem ervaart veel te groot is voor alleen maar overspraak. Wellicht is er bij de KPN in de loop der tijd iets veranderd in of aan de apparatuur, of anders is het kpn netwerk misschien toch sneller aan het verouderen dan ze ons willen doen geloven...
 
mesa57
Ok Rrozema, je hebt gelijk. Overboeking is inderdaad wat anders dan overspraak en kan niet leiden tot lagere intrain waardes.
Wat dan de oorzaak is van dat fenomeen is inderdaad niet duidelijk. Op het Telfort forum wordt door de helpdesk overspraak genoemd. Maar het lijkt inderdaad steeds vaker voor te komen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Knijpt Online dingen af ofzo??', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Online.nl Eigen modem configuratie en problemen : 5 30 mrt 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Geen interactie tv Canal Digitaal! Bekend probleem online.nl Onopgeloste aangemelde problemen bij Online : 1 27 jul 2019
Advertentie