obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7490 als vervanger van Huawei
MB
Ik wil graag een Fritzbox 7490 als moden/router inzetten in plaats van het door online geleverde Huawei modem. Fritzbox is inmiddels gekocht en ben nu aan het proberen hem aan de praat te krijgen, helaas nog zonder resultaat.

Uit m'n huawei heb ik gehaald dat ik met een VDSL2 verbinding verbonden ben met de wijkcentrale. Toepassen van de instelling onder FAQ in dit forum heeft nog niet geleidt tot een werkende internetverbinding, DSL is wel verbonden maar toegang tot internet blijft uit.

Heeft iemand tips om me verder op weg te helpen?
MB voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door MB op 14 januari 2017, 11:52
 
MB
Ronsworld,

Instellingen op mijn FB staan exact gelijk aan de screenshot die je stuurde, maar geen verbinding met internet.
 
jms319
Hoi, de gegevens van Ronsworld zijn correct. Ik heb dezelfde instellingen voor mijn FB7340 voor VDSL2 en die vind je hier: http://online.gebruikers.eu/forum/att...-vlan2.jpg. Werkt prima. Komt uit draadje http://online.gebruikers.eu/forum/vie...post_53032.

Even checken:

  • Je hebt toch wel de kabel uit de ISRA in de DSL/VDSL-aansluiting gedaan en niet in een van de vier netwerkpoorten op je FB? Bij ADSL/VDSL moet de kabel in de DSL/VDSL-poort. Zul je wel goed hebben gedaan, maar toch even uitsluiten. De zogenaamde Y-kabel (die er ook zo uitziet) heb je in principe niet nodig. Wordt alleen gebruikt als je naast VOIP ook nog een extra (KPN)-lijn aan de FB zou willen aansluiten. Meestal volstaat het dus met een (netwerk)kabel vanuit de ISRA naar de DSL/VDSL-poort op de FB.


  • Bij 'Internet' --> 'Account info' (waar je ook de Internet instellingen vindt) heb ik IPv6 uitgevinkt. Mijn internetverbinding doet het prima met IPv4.

  • In hetzelfde tabje heb ik bij DNS de primary en secondary DNS-adressen zelf ingevoerd: 194.134.216.70 (voor de Online DNS-server) en 8.8.8.8 (voor de Google DNS-server).

  • De door mijn FB7340 gebruikte DSL-versie is 1.68.24.25. In sommige nieuwere FB-en schijn je te kunnen kiezen uit een oudere DSL-versie maar of het helpt bij jouw modem, of het nodig is bij jouw modem en waar je het instelt, weet ik niet.

  • Als je bij het opzetten van je FB Internetverbinding 'Other Provider' kiest en je vult bij 'Name' een naam in (Online.nl) dan heet jouw provider voortaan 'Online.nl' in plaats van 'Other provider' Wink

  • Datzelfde trucje kun je toepassen als je 'Telephony' --> 'Telephone Numbers' gaat instellen. Vul je bij 'Display Name' (bijvoorbeeld) 'Online.nl' in, dan krijg je in je gemailde overzicht te zien dat je via Online.nl hebt gebeld (of bent gebeld). Mailen van een overzicht kun je instellen via 'System' --> 'Push Service'. Misschien kan je het gebruiken ;-). Mijn beloverzicht wordt maandelijks gemaild door mijn FB. Altijd handig, zo'n eigen 'rekening' per e-mail Wink. Zie schermafdrukjes.


Ik hoop dat het je snel lukt je nieuwe FB aan de praat te krijgen! Zijn prima apparaten! Een FB 7490 of 7390 staat nog op mijn 'I want it'-lijstje vanwege de 4 Gigabit netwerkpoorten en firmware-updates die er nog wel voor worden uitgebracht, maar vooralsnog doen mijn FB 7340-en het nog prima. Hebben nog wel support van AVM maar (helaas) geen mogelijkheid meer tot updaten/uitbreiden van de firmware. En ze hebben helaas slechts 2 Gigabit-poorten maar wel weer 2.4 of 5 gHz WiFi Wink. Met een paar (goede) homeplug adapters heb je er niet zoveel erg in dat er maar twee netwerkpoorten op zitten maar bij glasvezel zou er nog maar één poort overblijven vanwege de glasvezelaansluiting.

Nog even een tip: in jouw schermafdrukje (http://online.gebruikers.eu/forum/att...huawei.jpg staat je IP-adres vermeld dat je van Online.nl hebt gekregen. Die kun je in dit openbare forum beter even weghalen of er een balkje overheen zetten. Je weet maar nooit wie jouw IP-adres kan gebruiken om met een standaard GN en WW te proberen in te loggen! Online is de enige die dat kan (en mag) naast jouzelf. In mijn FB zie ik af en toe ook in de log andere (lees: onbekende) 'gebruikers' die proberen vanaf het internet toegang te krijgen tot mijn modem. Bij mijn FB geen probleem want het wachtwoord is niet standaard, dus verder dan een poging om digitaal in te breken komen ze niet, maar misschien dat het bij bijvoorbeeld de Huawei wel zou kunnen om 'gratis' toegang te krijgen.

Succes met werkend maken van je nieuwe aanwinst en groet,

jms319
jms319 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door jms319 op 13 januari 2017, 21:44
 
MB
Hoi jms319,

Bedankt voor je aanwijzingen!

Ik heb de kabel (RJ11 aan een zijde RJ45 aan de andere) uit het aansluitpunt inderdaad direct in de DSL ingang op de FB geprikt, geen gebruik gemaakt van de zogenaamde Y-kabel.

Vervolgens Fritz!OS handmatig ge-update naar de meest recente versie (FRITZ.Box_7490.en-de-es-it-fr-pl.113.06.52).

Instellingen bij account ingesteld zoals Ronsworld aangaf (komt ook overeen met instellingen op FAQ deel van het forum). Maar helaas geen internet, wel DSL (zie bijgevoegde screen shots). Lijkt me dat het in ieder geval dat er geen probleem inde kabel tussen modem en aansluit punt zit, anders zou ik geen DSL contact hebben toch?

Ook instellen van DSN-adressen zoals je aangaf geen geen oplossing.

Iemand nog tips?
MB voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
MB
Ron,

Ik zal het eens proberen, de FB langere tijd aan laten staan. Ja, m'n line setting staan op A. wordt vervolgd...
 
jms319
Hallo MB,

Ik hoop dat je inmiddels wel internet hebt (en dan uiteraard wel via de FCool.

Volgens dit draadje: http://online.gebruikers.eu/forum/vie...post_52985 wordt tegenwoordig door Online bij internet en bellen en TV het MAC adres van je DSL-modem geregistreerd en gekoppeld waardoor je met een ander modem wel DSL maar geen internetverbinding meer krijgt (zelfs niet met eenzelfde type modem van Online dat uiteraard een ander MAC adres heeft). In dat geval zou je het waarschijnlijk het MAC adres van de (werkende) Online modem in de Fritz!box moeten zetten om die te laten werken. Ik hoop niet dat dat bij jou het geval is (bij mij blijkbaar -nog- niet, nu maar hopen dat dat zo blijft).

Maar ik hoop dat je internetverbinding inmiddels toch gewoon werkt.

jms319
 
MB
Gisteravond eindelijk gelukt, werkende internet verbinding met FB 7490. Crux zat 'm in het mac filter dat online heeft ingesteld in de wijk DSL-kasten, waardoor enkel mac-adres van door online uitgeleverd modem toegang kgelukkig rijgt tot internet. Met enige creativiteit is dit te omzeilen ;-)

maar, draait online afgelopen nacht onderhoud aan het netwerk waardoor vanmorgen FB geen verbinding meer krijgt!

Wie o wie weet wat online heeft gewijzigd in de instellingen??
 
MB
Ron,

Inderdaad kan je het MAC-adres niet meer via de user-interface van de FB wijzigen, maar er zijn mogelijkheden om dit direct op het flash-bootloader geheugen van de FB aan te passen.
 
timterhorst
Dank jullie wel voor dit topic , heb er veel aan gehad. Mbt het veranderen van het mac adres:

voor de FB7490 met OS versie 06.52 heb ik het zo gedaan gisteren:

Ga naar Internet -> Account Information

onder Connection kies de optie External Modem or router.

onder Connection Settings klik op Change connection settings

en dan zie je onder FRITZ!Box MAC Address het mac adres dat je verandert in het mac adres van het online.nl modem.

daarna opslaan, en vervolgens onder Connection de optie Connecting to a DSL line selecteren en opslaan.

Werkte voor mij, hoop dat iemand er wat aan heeft.

Wat nog niet werkt is de TV, krijg wel het menu maar geen beeld. Iemand een tip ?
 
Tiger
Ik heb geen Fritzbox maar zie in dit topic en uiteraard ook in andere topics wel goede ondersteuning van leden aan leden en dat is fijn om te zien ik hoop dat velen dit volgen om samen tot oplossingen te komen wil dit toch even gezegd hebben.
Fijn weekend toegewenst.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7490 als vervanger van Huawei', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Fritzbox 7390 valt steeds weg Eigen modem configuratie en problemen : 8 03 aug 2019
Fritzbox 3490 instellen Eigen modem configuratie en problemen : 4 20 mei 2019
Advertentie